tisdag 6 juli 2010

Ståltrådshästar och trädgårdspynt


För ett tag sen träffade jag en underbart duktig tjej som gör ståltrådsskulpturer på ett sätt som ivarjefall jag inte skådat tidigare.
Mina trevande försök i luffarslöjd är ljusår från dessa skapelser. Se bara på det naturtrogna trädet brevid så förstår ni. Tanken är att man ska pryda sin trädgård med dem och att de ska få åldras naturligt. Vet inte om jag skulle ha hjärta att låta dem stå i ur och skur, men kanske lite i skydd under något sorts tak.
Annars har jag en hel del vackert åldrade föremål som prydnad i trädgården, rostiga mjölkkannor, buckliga zinkspannar och nästan hela emaljerade föremål som alla grävts fram ur gårdens gamla
soptipp som är rena historielektionen.
Är lite kluven där. Åldrade saker kan vara mycket vackra, men mitt vårdande jag spjärnar emot mot att sätta ut något helt och nytt för att åldras i förtid. Vill på något sätt att tidigare generationer ska ha fixat färdigt en snygg patina åt mig så jag slipper känna mig skyldig att inte ha vårdat ett föremål som jag borde. Lite knäppt jag vet, för hela trädgårdens natur är ju förgänglig.
Så om jag köper en vacker ståltrådsskulptur så hamnade den nog inomhus misstänker jag.
Fast för den som är sugen på något vackert kan gå in på www.arnfridsson.se och njuta

1 kommentar:

  1. Du är kreativ du Sylvia, jag skulle aldrig ens tänka tanken att skapa något prydnadsaktigt! Hoppas du kan njuta av ledigheten nu och husvagnstrippen!

    SvaraRadera