söndag 13 mars 2011

Fröabstinens

















Back on track!
Trodde aldrig jag skulle återvända till lilla bloggen men nu när vårsolen börjat lysa så återvände skrivar och odlarlusten. Som varje år. Vintern verkar ju fylla den funktionen hos både mig och trädgården, lägg ner verksamheten, några månaders vila och sen upp och hoppa som en lärka till våren.

Fast så värst mycket vår kan jag ännu inte skryta med till skillnad från er söderut där Scillan redan blommar blått (liiite avundsjuk).

Och det här trädgårdsåret kommer att se annorlunda ut. Vi håller på att sälja Lilla huset vid bergets fot. Det är med blandade känslor men känns helt rätt. Tomten är för stor i förhållande till orken. Tomten är egentligen underbar och har erbjudit fantastiska möjligheter för mig att testa flera projekt samtidigt, men har man som jag svårt att anpassa projekten till orken så är det bättre med färre kvadratmeter.

Därför skyndade jag att ge bort Impectakatalogen direkt jag fick den i December. Det sista jag behöver är en massa frestelser i form av frön och därpå följande frösådder som ska tas om hand vid en flytt. Snyft! Tänk på mig alla ni som håller på att pyssla med era små plantor för fullt nu på fönsterbänkar och i växthus.

Som tur är så erbjuder inte ICA:s fröställ några stora frestelser i år. Förra året köpte jag flera påsar av Krassen ´Sherry blossom´. Den har jag haft förut och blommar underbart i halv och heldubbla, fluffiga vitrosa blommor, men årets "körsbärsblom" gick i enfärgat orange och varmt rött. Inga konstiga färger för blomsterkrasse iof. men inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Det fick stå kvar ändå även om det skar sig lite mot rabattens övriga perenner.

Vad ska/har ni sått för frön i år? Får glädjas med era odlarmödor i år.

På bilden: Kornvalmon ´Shirley nånting´ Så skir och fin.

1 kommentar:

  1. Välkommen tillbaks till bloggvärlden!
    Tyvärr är ju inte jag nån fröodlare så hos mig kan du inte få glädjas åt såna saker men kanske kan jag bidra med nåt annat...
    Härlig bild på vallmon!¨
    Mvh mia

    SvaraRadera