fredag 24 september 2010

Inspiration

Här strilar regnet helt enligt väderprognosens förutsägelser så det känns skönt att sitta inomhus och gona sig i en stor vackert färgad schal. Men imorgon har det lovats sol så då har jag planer för utomhuset. Här ska göras höst!

Fast det brukar ju bli så att man går och småpysslar ända in i det sista, men eftersom vintern kom så snabbt i Oktober förra året så vågar jag inte chansa på att jorden är grävbar ända in i November som det varit ibland.

Just nu ser jag tillbaka på mitt besök i sommar hos min absoluta favvohandelsträdgård ever, Zetas finsmakarträdgård i Kungens kurva utanför Stockholm. Maken till inspirerande miljö, kunnig personal och växtutbud får man leta efter. Älskar deras katalog med ett poängsystem som talar om för en hur odlingvärd en växt är. Om en planta tex har vackra blommor men sen ofta får olika sjukdomar får man veta det. Högst poäng får växter med både vackert växtsätt, vackra blommor och/eller blad och fin höstfärg. Full pott mao.
Oftast väljer jag med hjärtat men när jag anlade en liten rabatt framför ingången till huset så ville jag ha ett vackert blickfång som klarade av att vara vackert hela säsongen. Valet föll på Japanskt Gaffelolvon som enligt Zeta var högt rankad. Faktum är att det blev helt perfekt. Tyvärr tyckte även hunden det och hann halvera den nyplanterade plantan innan jag hann ingripa och upplysa henne om att det inte var pinnar vilka som helst det där. Trots en viss skevhet så blommade den fantastiskt i vår med snövita blommor över bronsfärgade blad, men nu var det faktiskt inte den jag skulle bre ut mej över utan allt vackert som fanns att se på Zeta i somras så här följer några bilder att bli inspirerad av.












2 kommentarer:

  1. Zetas verkar vara så himla fint! Gillade deras monter på mässan i våras, och har hört så mycket bra, låter som om ditt besök var lyckat!
    Jag har varit på plantskola i dag, bilen blev helt full, döttrarna sa " kul att åka hem i en djungel"..
    ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Ja Zeta verkar vara ett härligt ställe!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera