söndag 26 september 2010

Höstjobb och frösamling.

Närbild på Vallmo för de är så vackra. Blev mycket sånt i år av alla de slag. Korn-, dubbel-,enkel-,fransig, fleråriga och mest ettåriga. Nedanstående härstammar från en blandfröpåse så det är en namnlös skönhet, men visst är hon(?) läcker med sina lila bottenfläckar till det ljusröda?! Finjobbet i helgen var att samla in alla vackra frökapslar till Vallmona så jag får se dem igen nästa år.
Det har hänt mycket i trädgården i helgen. Lovade ju att göra höst och tur var det för nu är det frost i luften och minus på nätterna. Räddade in pelargonerna igår så nu har jag några rejäla urnor med levnadsglada pelargoner i arbetsrummet. De ska övervintra sedan jag "krymt" dem lite.
Annars har det grävts, gödslats, barkmullats och planterats. Ett träd har fällts så nu sitter mannen framför brasan och snidar krokar av grenklykor till den nya hallen som bara är på planeringsstadiet. Men krokarna blir ursnygga så det blir en bra början.
Får återkomma med lite före o efterbilder på rabatterna när jag lagt in dem. Alltid uppmuntrande att se skillnaden.
Nu ska jag gå och sova min rosenslummer. Gonatt alla vänner!

2 kommentarer:

  1. ser fram emot fler bilder, alltid kul att se.
    Otroligt vacker färg på vallmon, synd att jag har så svårt med fröer, jag håller mig helst till perenna plantor.

    Mia

    SvaraRadera
  2. Ja det blir lite si o så med resultaten av frösådderna här med. Fick en kommentar på förra inlägget (om Zeta)av en Irene som verkar vara en hejare på att driva frön ska undersöka hennes blogg lite närmare för tips.

    SvaraRadera