lördag 11 september 2010

Tillbaka igen!



Nu först är primadonnan tillbaka. Det som skulle bli ett litet sommarstopp för att lukta på blommorna spårade ur totalt, men skönt var det.

Vilken sommar. Speciellt Juli månad som för min del avnjöts i 30gradig värme på olika platser i Sverige. Jag har samlat på mig mycket intressant material som ska pyttsas ut här på bloggen under hösten. Vad många engagerade trädgårdsmänniskor och vackra trädgårdar det finns i vårt land. Då tänker jag i första hand på de privata amatörträdgårdarna som ofta lever sina liv i stillhet fast till stor glädje för sina ägare naturligtvis.

I min egen täppa har det bökats mest hela sommaren utan alltför synliga resultat. Hmmm...tur jag har någon månad på mig att reda upp det hela. Men något som verkligen blev bra var spontanrabatten med alla gamla fröpåsar jag slängde ut i våras. Där har det blommat kan jag säga! Vallmo i alla färger och former. Atlasblomma och Doftreseda. Riktigt kul och nu ska jag se till och samla in frökapslarna från alla vallmon så jag får något liknande nästa år igen. Ett tips(som jag inte följde): Bind en liten garntåt som markering för vilken färg blomman har innan sista kronbladet singlat av för oftas har man ju förälskat sig i vissa färger mer än andra i fröblandningar och då kan det ju vara roligt att sortera och veta vilka fröer och färger man har till nästa år. Får bli nästnästa år för min del.

Njut av bilden på vallmon 'Black Dragon' här brevid.

På snart återseende :)

2 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka! har saknat dina inlägg men jag var inte heller så flitig under sommaren. Då var man ju ute mest och påtade i trädgården och liksom du så besökte jag några trädgårdar.
    mvh mia

    SvaraRadera
  2. Jamen det finns ju hur mkt som helst att stöka med på sommaren. Beundrar numera dem som orkar sköta sin blogg i alla lägen fast ska jag vara ärlig så har jag inte riktigt den ambitionsnivån.
    Ha de!

    SvaraRadera