onsdag 9 juni 2010

Ät upp problemet




Ja ni ser helt rätt, det är Kirskål. Denna bittra fiende från min tid som trädgårdsarbetare i mellansverige. Här i norrlands inland finns den inte naturligt utan måste importeras med hjälp av plantor söderifrån vilket var exakt vad jag gjorde för ett par år sedan. Nu har jag mot min vilja en mycket liten men livskraftig koloni i ett hörn av en rabatt.


Men vet ni vad som smakar nästan som Ruccola? Färsk, grovhackad Kirskål var en höjdare att strössla över de nystekta rosbiffskivorna. Extremt fräsch och ekologiskt odlad är den med :)

Har inte hunnit ta reda på det än men jag kan tänka mig att den är supernyttig också. Har ivarjefall läst att den importerades till Sverige av vikingar/munkar (olika bud) just för att odlas som trädgårdsväxt vilken den ju som de flesta av oss vet inte har några tankar på. En Kirskål bestämmer man inte över, men nu har jag kommit på ett gott sätt att begränsa dess framfart.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar