onsdag 2 juni 2010

Smörsmekta humleskott

Som jag berättat tidigare så är det premiär i år att skörda de första sparrisarna från mina plantor. Nändes bara klippa av en stjälk från varje planta som skulle få bli garnering ovanpå kycklingfärsbiffarna till middagen.
Men nu du kom idéerna susande! Hade nyligen läst på en av alla underbara trädgårdsbloggar jag besökt att det går alldeles utmärkt att äta humleskott. Så efter besöket i sparrislandet tog jag svängen förbi humlen och samlade en liten knippa. Visst ser de nästan exakt likadana ut också om du tittar på bilden där det ligger en knippa mixat sparris och humleskott.
Dessa skira primörer ska ju nästan inte tillagas så jag hällde 1 cm vatten i traktörpannan och en rejäl klick smör. Sedan fick det sjuda upp så smöret smälte och snabbt i med det gröna som bara fick ligga i och "smekas" av smöret nån minut. Behöver jag tala om att det var gott?!

3 kommentarer:

  1. Hallå där Sylvia! Sparris och humleskott låter grymt spännande och GOTT! Nu jobbar hjärnan på hur humleskott kan smaka men du får berätta när vi ses!

    SvaraRadera
  2. Tänkte o äta lite av min sparris i år. Kom tyvärr på det lite sent, så när jag skulle skörda några blev jag nästan rädd av nr skott tjocka som min tumme! De kan jag väl inte äta! Som tur var hade inte alla nått den tjocklek eller längd än, så de mumsade jag i mig gladeligen:)

    SvaraRadera
  3. Ja de blir väl lite trådiga fast ganska tjocka säljer de ju i affären. Synd att du inte har din humle med kusar kvar den skulle ju ha blivit en komplett måltid :)

    SvaraRadera