söndag 13 juni 2010

Ombytliga färger



Så här ser min Funkia ut just nu, men kom igen om en månad då är den enfärgat grön utan spår av mönster och så förblir den säsongen ut. Varför? Denna planta har följ med mig i olika flyttar under 10 år och den har alltid upprepat samma visa, underbart brokbladig till att börja med och sen fortfarande underbar men inte ett dugg brokbladig.

Har nån därute hört talas om detta och vad det kan tänkas bero på?

Råkar nämligen ha ett gäng tulapaner (Darwin) som jag kunde svära på var rödblommande vid flytten till huset för några år sedan. Planterade tom. lite gult och orange runt dem för att skapa en färgstark rabatt. Nästa säsong var hela gänget vackert kanariegula och såg ut som, va vi har väl alltid sett ut så här?!

Men de har en förrädare ibland sig som inte hann klä om tillräckligt snabbt utan fortfarande har röda strimmor på kronbladen, men jag är helt mystifierad. Gillar blommor att byta kläder lite då och då eller vad är det frågan om?

2 kommentarer:

  1. Har för mig att brok- o rödbladiga växter kan ändra karaktär beroende på hur soligt el ljust de står. Nu ska Funkia kunna stå i skuggan så det ska den inte sura över, och mörkt står den väl bara om du har den instängt till.Den kanske bara vill testa ditt tålamod med den.Jag har ju alla mina i lite sol och det är väldigt strimmiga allihop:)

    SvaraRadera
  2. Ja det där med skugga kan stämma på funkian. Den har vuxit ur sin nuvarande plats så jag får väl ta tillfället i akt att ge den en soligare plats.

    SvaraRadera