söndag 6 juni 2010

Thalia


Dagens lilla pensum tillägnas de ljuvaste av dem alla; Thalia och Poetnarciss. För ett par dagar sen såg de ut så här, nästan självlysande i kvällsljuset i sin skimrande vithet, men nu har de bedagats och är snart färdiga för i år. Doften är också underbar speciellt Poetnarcissen.

Se bara på den söta lilla röda ringen runt det gula svalget, så perfekt format som ett litet spetskrås. Dessa två blommar med förtjusning i min täppa men det gjorde däremot inte Narcissen 'Flora Plena'. Denna mycket gamla sort är dubbelblommande och underbart vacker, men svår att få tag på i handeln och ganska dyr. Jag har försökt två gånger med lika dåligt resultat. Flora Plena vill inte bo hos mig, men jag får riklig tröst som ni ser.

2 kommentarer:

  1. Hos mig har Thalia funnits några år. Nu har jag planterat en flocknäva runt den o då verkar den vara sen på att komma upp. Hoppas den inte blivit sur på mig och vägrar blomma, än ser jag bara blad. Annars trivs inte Narcisser i min sandjord, bara de jag fick av dig som kom från Linn. Men de gläds jag desto mer åt!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är de otroligt livskraftiga "Linnarcisserna"! Tycker de är perfekta kul att de går hos dej med.

    SvaraRadera