söndag 20 juni 2010

Guckusko och översvämmning

Nu har det varit mycket sen sist men här är jag igen.


Har varit och hälsat på några av mina favoriter Guckuskorna som bor några kilometer härifrån. En stor del av marken härikring är kalkgrund så det finns ovanligt mycket orkidéer av olika slag. Kan inte säga att jag är så duktig på att identifiera dem men guckuskon går enligt mig ovanpå allt. Den ser helt tropisk ut när den vecklar ut sig i all sin prakt mitt i en svensk granskog.
Nu kom jag lite för tidigt så de stod i knopp men nästa vecka borde det vara dags så då ska jag dit igen. Förhoppningsvis har lite av vattnet runnit undan också för som ni ser på bilden nedan så hade stigen förvandlats till en strid bäck och det kändes skönt att ha de grova repen som inhägnar stigen att ta stöd mot ibland. Fördelen är ju att jag ännu inte behövt vattna mina frösådder eller nyplanterade plantor, det sköter vädret alldeles utmärkt, men imorgon ska det bli sol så då blir det full rulle med gräsklipparen efter jobbet

2 kommentarer:

  1. Oj vad det var blött! Jag har inte varit dit i år men jag håller med om att de är speciella! Tur att jag inte plockade min kirskål för den var inte det minsta lik din ha ha! Ha en riktigt skön midsommarhelg!

    SvaraRadera
  2. Tack! Ska på storbröllop igen i helgen så det blir ingen orkidévandring än.
    Du kanske hade lärt dej nått nytt om du ätit det du trodde var Kirskål:)

    SvaraRadera