söndag 18 april 2010

Botaniska tulpaner


Ja så här ser det ut i min söderrabatt just nu. Kanske inte så mycket att skryta om, men en av de stora fördelarna med blomlökar här i norr är att de oavsett vad det står på påsen blommar nästan samtidigt under en intensiv månad. Krokusar, Scilla,Narcisser, tidiga o sena tulpaner om vart annat med bara några veckors fördröjning istället som söderöver där det går mer städat till och blommningen kan börja i slutet på Februari och sen beta av sort efter sort i tur och ordning.
Baksidan med blomprakten i norr är kylan på vintern som kan gå hårt åt vissa löksorter. Tulpaner blir sällan långlivade utom vissa sorter. Några tulpaner som verkligen kan betraktas som superöverlevare är de botaniska tulpanerna dvs. urtulpaner. De är inte så stora och tjusiga som mer sentida sorter men kompenserar det enormt med sin tålighet och blomrikedom. De blommar ofta med 3-5 blommor per stängel och att de sedan gärna fröar av sig gör ju inte det hela sämre.
Sorten på bilden är "Tulipa Turkestanica" som blommar i vitt med gult i mitten. Lökarna är så små och tar ingen plats alls runt rötterna på sommarens perenner så de får vara kvar året runt och föröka sig i lugn och ro.
Längtar intensivt efter att de ska börja blomma för då har våren vunnit.

5 kommentarer:

  1. Härligt att våren har kommit till dig också.
    Annika

    SvaraRadera
  2. vilken fin blogg du har! Och vad otroligt duktig du är på trädgårdar, jag kan absolut ingenting. Det närmsta jag kommer är mina pelargoner på balkongen, som för övrigt nog borde tas in om de inte ska frysa inatt..Kram anna

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt när man ser små blomknoppar komma upp ur jorden!Här nere har scilla(om det nu stavas så)kommit upp och lyser blått och fint inne i syren häcken.Tog en runda och kollade mina "vänner" och det såg ut som bl.a rosen"Bert" har överlevt!!Roligt!

    SvaraRadera
  4. Tack Anzen o välkommen hit! Har du redan blommor på balkongen din lyckos?!
    Anna: Vad härligt med blommande Scilla den är så fin. Heter rosen Bert på "riktigt"??

    SvaraRadera
  5. Vi skulle byta skott på rosor jag och Bert här i gruppen,,då tyckte jag att den kunde heta "Bert" :)Det är en härlig,gammeldags bondros.Luktar väldigt gott!Han ville ha skott från min,,är inte säker på vad sorten heter,men det blir gula rosor som luktar citron.Hoppas du lyckas med dina vallmo,,mycket fin färg på dom.Jag ska göra ett besök snart på "Blomsterlandet" och bli
    "förförd"av allt vackert,,av allt man skulle vilja ha!

    SvaraRadera