torsdag 22 april 2010

Rosors namn


Ja det stämmer, det är rosorna i vinjettbilden. Det är min Vresros av sorten 'Ritausma'. Taggarna är skräckinjagande men blommorna gör att man förlåter allt. I kommentaren till ett tidigare inlägg nämdes rosen 'Bert'. Det visade sig sen att rosen kallades Bert efter givaren och då började jag fundera över hur ytterst få rosor i vår del av världen som har mansnamn.
Det är ju ofta män som odlar fram nya sorters rosor men sen när de ska ut på marknaden och få namn brukar de namnges efter drottningar, filmstjärnor, fruar och älskarinnor. Nej tacka vet jag de nya Kanadensiska rosorna i Explorerserien som namngetts efter upptäcktsresande i Nordamerika och heter saker som 'Alexander MacKenzie' och 'John Cabot'. Men så är de också sällsynt härdiga (en del till zon 8) och friska om nu det är det viktiga för en "manlig" ros. Själv har jag 'Isabella Rosellini' på vinterförvaring i jordkällaren som den bräckliga skönhet hon är. Rosor ur ett genusperspektiv kanske skulle kunna vara ett ämne att forska i?
Om 'Ritausma' är en hon eller han har jag ingen aning om men hon (?) klarar sig alldeles utmärkt i vilket väder som helst.

4 kommentarer:

  1. Det är en mycket vacker ros du har där!Du är så inspirerande,,så nu har jag börjar fundera vad jag ska hitta på!Kul!

    SvaraRadera
  2. Tack Anna! Det är inspirerande för mig att höra beröm.

    SvaraRadera
  3. Har fått upp ett rotskott från min 'Belle de Crezy' (reservation för min stavning) verkar det som, kommer inte ihåg ifall du redan fått någon annars finns det att hämta. Den blommar tyvärr inte lika ihärdigt som 'Ritausma', men förökar sig lika villigt.

    SvaraRadera
  4. Toppen! Jag har ett skott av en daglilja som du ska ha Kan inte ens stava fel för just nu har jag tappat namnet.

    SvaraRadera