fredag 16 april 2010

Guldhumle.


Det här är en torr humlekotte från fjolåret. Visst är den fin fortfarande? Man tror nästan att det är den här skira guldfärgade lilla kotten som bidragit till Guldhumlens namn.
Är tjusad av humlens växtkraft och tycker att både bladen och blommorna/kottarna är vackra. När jag reste genom Tyskland för några år sedan trodde jag nästan inte det var sant när jag såg Humle som odlades på stora fält fast den humlen går ju till öltillverkningen, så nu kommer jag in på en liten upptäckt jag gjorde häromveckan. Tycker om öl men kan inte berömma mig av att känna till så mycket om öltillverkning, men att det ingår humle vet jag förståss. Exakt vad i ölets smak som humlen bidragit med har jag däremot svävat i okunnighet om tills nu. Fick på en ölprovning smaka en öl som innehöll extra mycket humle och nu helt plötsligt gick det att urskilja den speciella lite fruktiga smak som humle ger. Mycket intressant tycker jag så nu tittar jag med lite extra intresse på mina Humleplantor som växer på var sida om verandan.

1 kommentar:

  1. Kul att du tittade in hos mig!
    Eftersom jag bor så långt söderut man kan komma ska det bli skoj att följa din blogg och se skillnaderna på norr och söder.

    mvh mia

    SvaraRadera