måndag 3 maj 2010

Blekblå lådor


Häromkvällen var det lite myspyssel för min del. Ibland kommer det frukt till mitt kök på jobbet i fina, men ganska klent byggda trälådor. Har sparat undan några som jag tänkte fixa upp lite grann. Så det var det som blev gjort nu. Gjorde en blandning av linolja, balsamterpentin och lite färgpigment av färgerna ultramarin och det fantasieggande namnet vinstockssvart. Ville få fram en ganska blek gråblå färg. Lite som en sommarskymmning för att vara poetisk. Tänkte även att linoljan skulle skydda lite och förlänga livet på träet.
Så nu har jag tre snygga lådor att välkommna sticklingarna med när de ska härdas för utelivet.

2 kommentarer:

  1. Verkade vara ett skojigt vårpyssel, jag har däremot ägnat dagen åt att gräva upp vitbrokig kirskål ur rabatten. Mindre kul! Den vill gärna invadera kringligande områden o det vill jag inte. Nu var det bara att gräva bort varje rotbit man kunde hitta, tacka vet jag sandjord!! Kirskålen blev förvisad till att vara vacker under äppelträdet, sen håller man den i schack med gräskklipparen. Den är trots allt vacker....men ettrig!

    SvaraRadera
  2. Har konstaterat detsamma med min (din). Den har tagit sej under en stor sten och in i en rabatt där den inte får vara. Men jag säger som dig, den är vacker och får gärna bre ut sig där det inte gör något

    SvaraRadera