fredag 28 maj 2010

Kryddor och kattungar

Nu har jag varit förbi Y:s trädgård och låtit mig inspireras. Skulle dit för att titta på nya kattungar och hennes tulpanblommning. Kattungarna var så ljuvliga som kattungar kan bli men tulpanerna hade nyligen startat så jag har en ursäkt att fara dit igen för att se den riktiga prakten.
Däremot har hon ett kryddprojekt som jag genast kastade mig över för att dokumentera. Supersöta hemmagjorda skyltar till varje sort fångade genast mitt intresse. Så enkelt och snyggt. Smala grenar uppsågade lite på diagonalen till medaljonger, en tunn blompinne i ett passande borrhål i medaljongen och en tuschpenna för skriften.
Hon och jag har en liknande planering på våra trädgårdar vilket innebär att allt gott växer en bit ifrån huset. Det är ju inte så bra med kryddor för dem vill man han nära till hands för att snabbt knippsa av en själk och förhöja den pågående matlagningen. Nu har Y löst det med att snickra ihop en kryddlåda som när värmen kommer ska få sin placering på den soliga förstukvisten. Lätt tillgänglig för att skattas på goda smaker och dofter.
Fick med mig två krukor med en rödbladig och en vanlig Basilika som jag vårdar ömt inomhus.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar