söndag 16 maj 2010

Vårkalabalik


Jamen vilken kalabalik det blev då! Det är samma visa varje år. Först har man hur gott om tid som helst och går och pysslar i godan ro och sen kommer den stora vårexplotionen och stjälper allt över ända. Hade ju som sagt tagit ledigt hela den här veckan enkom i syfte att ligga bra till för sommaren och inte springa och pytta i frön i Juni och gräva rabatter i stekande högsommarvärme. Men ja...fast jag hann en del också. Har nästan skrapat och målat om en hel garagedörr som fick en ny kostym i vitt och ljusblått istället för som tidigare avskavt mörkrött och mörkbrunt. Det är ingen öppning i häcken på tre meter längre utan där står det prydliga Spireapinnar på tillväxt. Fick även två enorma ruggar av L med något som ser ut som stor kantnepeta. Än så länge kallar jag den för "Praktnepeta", ska leta efter det riktiga namnet sen, men den gick att dela i 9 plantor som nu pryder krönet på en låg mur. Tror det kommer bli jättesnyggt när den blommar i lilablått lite som Lavendel. Ska inte tråka ut er med allt jag sprungit och hattat med men i lördags var det fest. Bosniskt-Svenskt bröllop. Mina fötter har nästan sagt upp bekantskapen med mej idag efter alla vilda Bosniska danser jag varit med på :)
På bilden ser ni mina lika vilda tulpaner som nu blommar för fullt.

2 kommentarer:

  1. Heter den inte nepeta faassénii, min har även namnet 'Walker´s Low' 50 hög. En av mina absoluta favoriter, även ena kattens. Den andra går igång på blåsvingel! Förresten har jag kvar lappen på den riddarsporre i rosa som du fått, ska förära dig den en dag:) Har sparat alla lappar på mina blommor, och tur är det med mitt minne (eller avsaknad av). Snygg vildtulpan, inte är det väl den jag har..Tulipa Tarda? Har för mig den är gulare, eller ha du blekt dem ha ha

    SvaraRadera
  2. Tack! Det är säker dem. Vad bra att du visste det för efter ett försök med google så insåg jag att Nepetasläktet är ganska omfattande.
    Nej det är inte Tarda utan Turkesanica eller nått sånt, kolla min blogg om Botaniska tulpaner där står det. Kommer inte heller ihåg. Igår grävde jag upp en plastlapp med namn på en planta. blev jätteglad och stoppade den i fickan o tappade den genast men hittade den igen när jag rensade ogräs. Snacka att man håller sig igång!

    SvaraRadera