lördag 8 maj 2010

Vårbruk.


Från nu och en vecka frammåt har jag vikt åt att göra färdigt! Våren går aldrig sakta fram så att sådana som jag som inte har obegränsat med energi kan hänga med i svängarna. Nu har jag tagit en vecka "semester" för att enbart gå hemma och pyssla. Får se hur mycket ork jag kommer att ha att skriva om alla fantastiska framsteg som gjorts dag för dag :) Idag kom ivarjefall trädgårdsmöblerna ut och blev inoljade och igår inköptes enorma mängder färg och ett antal meter hängränna. Ingen idé att måla bodväggen fin när det sedan stänker upp gegga på den vid varje regnväder pgr. av brist på hängränna och stuprör. Har även planerat in stärkande vårpromenader och ett besök av S från Västerås som även hon ska utrustas med blåbyxor och pensel säger hon. Kanske Y kommer förbi också om jag lovar henne att hon bara kommer att bli utrustad med en kopp kaffe?
Annars kan jag meddela att rabarberna äntligen behagat visa sig. Bara små röda knular men jag trodde nästan de gett upp. Så nu ska ni få ett gott recept på Rabarberchutney:

Rabarberchutney
4 röda lökar
1 kg rabarber
3 dl vatten
Hacka i småbitar och koka ihop i 10 min
Tillsätt
2 tsk ingefära
3 tsk curry
4 msk sambal oelek
1 l strösocker
Koka 1,5 timmar och häll upp i rena glasburkar. Mums!

Fast jag ska ju vara lite märkvärdig och ha i 1 l finhackade morötter också bara för att jag har en hel låda kvar i jordkällaren och jag tror det blir gott. Får nog plussa på lite vatten med.

2 kommentarer:

  1. Jag o Malin kanske tittar in på tisdag till er. J har jobbat natt o ska sova, och vi måste nog inspektera ert arbete så att ni inte bara latar er. Ska väl hinna lite flyttning av min vitbrokiga kirskål innan dess, den hamnar under äppelträdet.Sen har jag hämtat välbrunnen hästskit som ska skottas ut lite här o var. Malin älskar o kasta runt de små "bollarna"...lite äckligt!

    SvaraRadera
  2. Hoppas du inte jobbat ihjäl dig på "semestern" nu då! Mumsig chutney, den gillar jag!

    SvaraRadera