tisdag 25 maj 2010

Druvfläder och annat rött


Idag får jag titta på trädgården innifrån huset för en elak förkylningsbacill har hoppat på mig :( Ja, ja det finns å andra sidan mycket att titta på så det går ingen nöd på mig så länge jag har lite snuvapapper nära tillhands.
Nog om krämpor. Har en förkärlek för rödbladiga växter (vi är många jag vet). Har suktat på Japanska lönnar och Smällspireor och annat i den eftersträvansvärda färgen. Men det finns ett aber; röda bladfärger, speciellt de mörkaste uppfattas gärna som en mörk skugga i rabatten på lite avstånd. Samma faktiskt med riktigt mörka blommor. Eftersom jag bor granne med granskogen så har jag hållit mig lite tillbaka på mörkaväxter fronten, men eftergifter finns naturligtvis och de syns extra tydligt en strålande vårdag som idag. Min enorma Druvfläder firar en orgie i vinröda blad och limegröna blomställningar. Såå häftig! Den är ett nära 4 meter högt och omfångsrikt träd som kompenserar mig rikt för att den inte har ätliga blommor som vanlig Fläder (Sambucus Nigra) som ju föredrar lite sydligare nejder.
I samma mörkt vinröda nyans går även de nya bladen på min Flikrabarber (Rheum palmatum) en bit därifrån. Den stod tidigare i en rabatt, men som den primadonna den är så stal den hela showen och det mesta av platsen så nu har den en helt egen del av trädgården att vräka ut sig på. Väntar med förtjusning på de 2 m. höga korallröda blomspirorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar