lördag 1 maj 2010

Kalljordskrinium


Nu har jag planterat om mina Kriniumlökar eller Crinium Powéllii som de heter på latin. Köpte dem för några år sedan och grävde ner dem i en stor zinkbalja. Förra året blommade de med underbara Amaryllisliknande rosa blommor. Mycket vackra. Blev jätteglad för det var lite grisen i säcken när jag köpte lökarna eftersom jag inte alls visste hur de skulle se ut.
Har inte riktig haft kläm på vinterförvaringen heller så första året la jag dem i jordkällaren vilket höll på att avsluta det hela. I år klippte jag ner dem och lät dem stå innomhus. Det gick bra för nu är det full sprutt i krukan och jag var tvungen att dela dem och plocka bort en massa smålökar som sattes i småkrukor.
Som ni ser på bilden är det ingen liten blomma, blad och blomstänglar blir meterhöga. Bara rotsystemet fyllde upp hela baljan, fanns nästan ingen jord alls kvar. Inget för den lilla fönsterbänken med andra ord.
Det är ju åh andra sidan en uteväxt även om den inte kan övervintra utomhus häruppe så lär den kunna göra det i zon 1. Det kanske ni från södra Sverige vet mer besked om?
Nu ser jag fram emot en storslagen blommning efter all ny jord jag gett dem.

3 kommentarer:

  1. Den ser ut som en blomma/lök som jag har kvar efter svärmor.Bladen är nästan exakt lika.Det blir amaryllis-liknande blommor,,fast skira tunna vackra vita blommor.Jag slog upp den på google"Krinium" och det stämmer.Så Tack,,nu vet jag var för slags blomma jag har!!
    Men den blommar sällan,,kanske fel jord för den,,får läsa på om den nu!

    SvaraRadera
  2. Ser fram emot en bild på den blomman när den blommar! Har varken hört eller sett den. Själv har jag haft mina tomater i lilla växthuset två nätter med en frostvakt som jag inte litar på. Kollade temperaturen nu och jag smyger nog ut med ett lakan också! ha en trevlig helg Sylvia!

    Pst...tänk att jag inte kände igen din "telefonröst" idag?!

    SvaraRadera
  3. Ja själv har jag sprungit och bäddat med lakan på ovanstående som står ute på verandan. Har varit onödigt kallt på nätterna så jag förstår om du inte litar på frostvakten.

    Ps. Min telefonröst är mkt trevligare än min vanliga ;)

    SvaraRadera