tisdag 16 mars 2010

Änglatrumpeter


Skrev igår om det fina Pelargonskottet ifrån Y så jag ska även nämna de tre hett efterlängtade skotten jag fick av hennes Änglatrumpet vid samma tillfälle. Har suktat på hennes perfekt trädformade exemplar som varje sommar täcks av stora kritvita trumpeter som doftar ljuvligt i sommarnatten.

Jag har tröstat mig med att jag inte har plats för att vinterförvara ett mindre träd inomhus men den tanken försvann spårlöst där jag stod med skotten i handen.

Nu till det intressanta; det ÄR verkligen skillnad på vilken jord man ger sina växter. Har alltid vetat det men sen står man där ändå och väljer en billigare påse och tror det ska bli bra resultat. Det beror ju naturligtvis vad man ska ha jorden till. Har man tänkt jordförbättra lite i en grusig eller lerig täppa så duger nästan vad som helst, men om man som jag har tänkt långtidsförvara en stor (förhoppningsvis) växt i en urna så lönar det sig att gå upp i pris.

Nu slumpade det sig så att det största skottet hamnade i den största krukan med den finaste jorden. Dessutom bottnade jag det hela med några liter koskit som fanns kvar i en påse. Den andra krukan fick en liknande blandning men med en enklare billigare jord.

Hur gick det sen? Ja det större skottet drog iväg och förvandlades omedelbart till ett litet träd som tom. hann blomma, men det lite mindre skottet är en 30 cm hög planta. Fin den med men det är svårt att tro att de var nästan lika stora när det begav sig.

Ja och visst löste det sig med vinterförvaringen, finns det hjärterum så finns det plats för både det ena och andra :)
Bilden är från de läckra limegröna bladen som börjat spricka ut nu när ljuset återvänt.

Det tredje skottet vet jag inte hur det gick med för det blev en gåbortpresent.

1 kommentar:

  1. Hallå där nu har jag hittat till dig! Fattar inte vad som gick fel igår:)Här hos dig kommer jag att få lära mig ett och annat märker jag för du verkar vara VÄRSTA PROFFSET!Jag nöjer mig med att kolla på svärföräldrarnas Änglatrumpet! Vi ses i morgon/Karin

    SvaraRadera