söndag 21 mars 2010

Magnoliadrömmar


Såå vacker. Jag tycker verkligen att Magnolior är underbart vackra. När våren fortfarande är tråkgrå och kall då slår Magnoliorna ut på bara bruna grenar, overkligt klara i färgerna mot allt det vinterslitna ger de en välbehövlig, storslagen påminnerlse om att vintern är slut. Nu blev jag riktigt poetisk, men jag är ju som dagt svag för dem. Tyvärr tror jag inte att jag klarar av att ha en i min nordliga trädgård. Fast jag har läst att det finns sorter som skulle kunna klara zon 4.
Verkligen något att drömma om. Ja vem vet det kanske blir verklighet också en dag. Magnoliaträdet på bilden står i en park i centrala Västerås där jag gick och njöt en härlig vårdag häromåret. Annars har dagen varit löftesrik med plussgrader och porlande smältvatten. Snart, snart....

1 kommentar:

  1. Hej Syllie, kul att du hittade till min blogg, så hittade jag till dig. Jag har här nere i Skåne två SMÅ magnolior, att de inte växer bra beror på att här är blåsigt, jag tror att har du en skyddad plats kanske det går.
    För de är underbara precis som du skriver! /Sophia

    SvaraRadera