söndag 14 mars 2010

Tulpaner




I mörkaste December när tjälen satt sig hårt i backen kunde jag inte stå emot längre, jag MÅSTE få köpa tulpanlökar. Att plantmarknaden dessutom reade ut gigantiska påsar med de underbaraste tulpaner för bara 15:- styck fick mig defenitivt på fall. Tidigare har jag försökt att vinterförvara fyndlökar i en grönsakslåda i kylskåpet med sisådär resultat men i år har jag förvarat dem i en tygpåse i rumstemperatur (ett svalt hörn). Det är ju trots allt så tulpanlökar överlever i sina hemländer så varför inte? Ja kanske inte i en kasse men i solstekt torr jord, så idag ansåg jag att våren har startat även för dem.
Började med en påse rosa ´Toronto´som ska blomma med upp till fyra blommor på varje stjälk.
Av 40 st. lökar var endast 3 st. dåliga. Satte dem tätt, tätt i en låg rostfri balja och täckte med ett tunt lager vermiculite för att hålla jorden fuktig och skydda lite mot frosten. Just nu står den ute på altanen och ska få njuta av solen dagtid men jag lägger över lite fiberduk på natten så får vi se vad som händer.
Även perennsådden fick ett skyddande lager vermiculite och åkte ut i kylan.
Hittade förutom de tidigare nämnda fröer till två olika sorters Echinasea bla en som ska vara dubbelblommande. Låter underbart, hoppas de tar sig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar