torsdag 25 mars 2010

Jordärtskockor i kylskåpet.


En kall Aprildag för två år sen köpte jag en liten oansenlig jordärtskocka av märket 'Bianca' på trädgårdsmässan i Sthlm. Väl hemma grävdes sådär lite slarvigt ner i ett ledigt hörn av min sparrissäng. Redan samma sommar skickade den upp tre stänglar med frisk grönska på närmare 2m. Jag borde ha förstått men jag pysslade på med annat och tänkte att eftersom de är vinterhärdiga kan de lika gärna stå kvar.
Nästa år(förra) kom storsatsningen, oräkneliga nästan 3 meter höga stjälkar täckta av frisk grönska och gula blommor skjöt upp på ett kvadratmeterstort område, farligt nära en vek sparrisplanta.
I höstas skördade jag och fick upp flera kilo fina skockor som jag satte in i kylskåpet. Efter att ha avnjutit några delikata soppor tänkte jag att jag skulle spara de resterande till en förrätt vid fest men istället glömdes de bort i ett mörkt hörn bakom syltburkar och sojaflaskor.
Häromdan hittade jag dem och insåg att jag numera har utmärkt utsäde till ett rejält land jordärtskockor. I år ska jag göra en häck av dem längst med ena sidan av trädgårdslandet. Återkommer snart om tips på hur man odlar dem och ett gott recept.
Den fina bilden på 'Bianca' kommer från bloggen 'Garden delight'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar