fredag 19 mars 2010

Plattsättning


Idag ser jag tillbaka på tidigare projekt i trädgården. Ett sånt var att sätta plattor framför förstukvisten eftersom det tidigare blev lervälling där under en intensiv vårperiod då inte ens min väldränerade tomt orkar hålla undan allt smältvatten som rinner ner från berget jag bor vid.
Blocket erbjöd ett stort utbud av begagnade/återvunna plattor och jag fastnade för en typ av S:t Eriksplatta som trots att den bara är 3 cm tjock är lika stark som en "vanlig" platta som brukar vara minst 4 cm och därmed tyngre att hantera.
Efter att ha lastat så mycket som släpet klarade for jag hem med mitt fynd. Sedan bar det av till en maskinuthyrningsfirma där jag hyrde deras minsta markvibrator. Den var gräsligt tung men jag kände att ska jag lägga ner en massa ansträngning på en snygg plattsatt entré så är det lika bra att göra det rätt från början.
Nu började jobbet. Först gräva ur det område som ska täckas med plattor sedan jämna till det hela och ta bort ojämnheter i marken tex toppen av ett stenblock som stack upp på ett olämpligt ställe. Den fick smaka på släggan annars räckte det med spade som tur var. Nu körde jag första omgången med markvibratorn sen på med en fiberduk och ett ca 10 cm tjockt lager sand och vibrera igen. Försökte tänka till lite i tid så att lutningen blev rätt. Ville ju inte ha framtida vårfloder inledda i hallen:)
Nu hade jag en yta slät som ett salsgolv att börja lägga plattor på.
Jag kan inte säga att det var lätt, men det var inte så svårt heller och resultatet blev bra för nu har det gått flera säsonger och ingen platta har satt sig eller ändrat läge. Jättebra tycker jag för jag todde nog att det skulle komma lite efter sas. En tillgång var att jag har ett sandstråk som går över tomten där jag kunde hämta gratis sand och dessutom hade en tidigare ägare av huset sparat lite av högen med stenmjöl som blev när de borrade en brunn. Stenmjöl är perfekt att foga plattorna med, mjukt och lättarbetat. Bara att sopa ner i alla skrymslen och fogar.
Just nu är hela härligheten täckt av ett lager is men snart, snart kan jag börja ställa ut de första urnorna. Kanske tulpanbyttan??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar