måndag 15 mars 2010

Mårbacka


Förra våren fick jag ett fint rotat skott av Y ifrån hennes Mårbackapelargon. Jag är ännu inte en stor pelargonentusiast, men vissa sorter slinker ändå in i hjärtat och dit hör `Mårbacka`.

Kanske inte så originellt eftersom den älskats av många sen slutet på 1800-talet, men det är svårt att värja sig ifrån dess enorma växtkraft samtidigt som den är lite sirlig och vän. Det finns både livsglädje och mjukhet över de avrundade, ljusgröna bladen och blekrosa blommorna.

Från ett litet skott förra våren har min Mårbacka mutat in hela ena halvan av ett köksfönster, så för att få lite jämvikt på det hela satte jag saxen i en tjock gren och vipps fanns det 8 små nya skott som nu står på tillväxt. Några ska jag spara till sommarens krukor och några får bli gåbortpresenter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar